Na čo si dávať pozor
Dávajte si pozor na dôveryhodne vyzerajúce emaily. Nedávno sme vám ukázali, ako sa dajú vytiahnuť peniaze cez kreditnú kartu užívateľa rafinovaným spôsobom pri phisingu, ktorý využíva Messenger. Toto je email, ktorý nám do firmy prišiel nedávno a ako je vidieť je v ňom použité logo Slovenskej pošty, pritom email nemá nič spoločné s rozosielaním tejto korešpondencie.
Znaky
Pozrime sa bližšie, na čo si máme pri takýchto podvodných emailoch dávať pozor.
- Najdôležitejšie je si uvedomiť, či takýto email vôbec očakávate a nedať len na jeho obsah.
- Dávajte si pozor a vždy kontrolujte emailovú adresu odosielateľa. Na obrázku nižšie ju vyznačuje fialová šípka + červená šípka poukazuje na doménu odosielateľa. Nie je tam uvedená posta.sk. Takže už v tomto momente je jasné, že email je podvrh!
- Zelená šípka poukazuje na originálne logo dôveryhodnej spoločnosti, čo je kľúčový poznávací znak.
- Nasleduje stručná správa, ktorá vo vás vyvolá pocit, že musíte niečo urobiť: “Vaše balenie je pripravené na doručenie”.
- Na konci emailu je výzva na akciu “kliknite na tento odkaz” (modrá šípka).
- NEKLIKAJTE, ale ak opatrne prejdete šípkou myši na tlačidlo, ukáže sa vám ďalší dôležitý znak, že ide o podvod a síce, že odkaz nesmeruje na sídlo prezentovanej dôveryhodnej autority, ale neznámy web napr. “finlandpost-fi.eu/…”
- V neposlednom rade si všimnite gramatické chyby a chýbajúce dĺžne či mäkčene v texte, ktorý inak interpunkčné znamienka obsahuje.
- A teraz to najdôležitejšie – email dajte ihneď zmazať!
Pripojili sme aj štatistiku tvorby rôznych “jedinečných” emailov, ktoré útočníci vyrábajú. Vynásobte počtom odoslaní a získate takmer 100% istotu, že aj vás sa takéto emaily týkajú a tiež aj vašich zamestnancov. Neváhajte zabezpečiť pravidelné školenia, čím znižite riziko personálnej bezpečnosti, čo je pri riešení kybernetickej bezpečnosti kľúčový faktor.
Zdroj: statista.com
Text: Radoslav Lisý, SEO media