Máte aj Vy webové stránky postavené na systéme WordPress ako my? Je to veľmi populárny a najmä modulárny systém, ktorý toho veľa dokáže a má množstvo pluginov (prídavných modulov). Platí pravidlo, ak je niečo rozšírené a populárne, je to v hľadáčiku záškodníkov ako sú hackeri a boti.
Preto platí, že ak ste nemali osobnú skúsenosť s vymazaním webu, nevenujete zálohovaniu pozornosť. Zálohovanie určite poznáte, počuli ste o ňom, viete že sa to robí, viete že je to správne, ale neriešite ho. Preto, ak by došlo k hacknutiu práve Vášho webu, začnete hľadať pomoc až potom. Bohužiaľ, obvykle to končí tak, že nemáte web dlhšiu dobu, kým nenájdete dodávateľa alebo si sami nevytvoríte nový web. Následne začínate dbať o zálohovanie. Presne takto to rieši väčšina majiteľov webov.
Nie je na tom nič neobvyklé, rovnako sa správa 90% našich zákazníkov. Preto som sa rozhodol napísať tento krátky článok, kde Vám dám jednu skvelú radu, ako zistiť ako správne zálohovať.
Je jedno, či zálohu webu zveríte poskytovateľovi hostingu, svojmu zamestnancovi alebo profesionálnej firme, ktorá má odborníkov s praxou napr. viac ako 10 rokov – ako je tá naša :).
V konečnom dôsledku získate užitočnú službu v nejakej kvalite za nejakú cenu. A čo je nad slnko jasnejšie, investícii do opakovanej, komplexnej a najmä obnoviteľnej zálohy by mala odpovedať hodnote toho, čo zálohujete. Preto je na mieste zodpovedať si ako 1. otázku práve túto: „Akú hodnotu má Váš web?“. Môžete si odpovedať súčtom času a financií, ktoré Vás Váš web stál do dnes. Alebo je možno presnejšia nasledovná definícia, X = sume v eurách, ktorú by ste mohli stratiť, ak by Váš web nefungoval 1 či dva 2 a možno 7 až 30 dní?
Možno by len pár zákazníkov našlo kontaktné údaje na Vás o niečo neskôr, možno by nový zákazník našiel kontakt na inom webe a nebol by Váš (napríklad u vašej konkurencie), možno by ste platili Google kampaň a po kliku by boli zákazníci presmerovaní cez platenú reklamu sklamaní, že pre-klik nefunguje. Najhoršie by bolo, ak by si dostupnosť webu spojili s Vašou serióznosťou alebo kvalitou Vašich služieb. To by bolo fakt zlé! Veď čo by ste si pomysleli Vy, na strane zákazníka, ak by ste išli na web, ktorý nefunguje?
Ak prevádzkujete Eshop – dá sa strata vypočítať celkom presne… V každom prípade ak dospejete v sume X eur, ktorú by ste boli následne ochotný uhradiť za obnovu webu, ste na správnej ceste. Poznáte hodnotu svojho webu!
Teraz si zoberte svoje číslo X a vydeľte ho číslom 52. Presne toľko týždňov v roku je potrebné web kontrolovať! A presne toľko alebo 2x viac (ak máte eshop tak až 7x viac) je potrebné vykonať zálohu. Samozrejme nie ručne 1/2 hodinu serióznej práce technika hravo nahradí plugin za 99$ ročne. Plus, cca 2 hod práce ročne trvá jeho správna implementácia a otestovanie a následne aj každoročne aktualizácia. Treba však mať bezpečné miesto, kam zálohy ukladáme. (Prečítajte si Viac o NIS2 – ide o „aktuálnu normu“, ktorá Vám povie úplne presne, čo je najvhodnejšie.) No a najmä, musíte mať prostredie (testovací hosting) a technika, ktorý zálohy aspoň 1x mesačne skontroluje.
Teraz naše X ešte skontrolujeme zodpovedaním si otázky: „Je táto cena = X/52 správne stanovená“? Popremýšľajte, a ak uznáte za vhodné, upravte ju smerom nahor alebo nadol! Výborne. 1/2 rozhodovania máte za sebou.
Určite ste nepočuli o veľa prípadoch kedy firmy zálohovali a zálohovali a potom zistili, že zálohu nejde obnoviť, trvá to hodiny a dni alebo to nejde vôbec. Nepočuli, lebo nikto sa takouto skúsenosťou nechváli. 50% požiadaviek od našich nových zákazníkov v súvislosti kyberbezpečnosťou je práve z tohto dôvodu. Je to hrozné a smutné, ako neodborne možno spravovať firemné dáta. Ako sa z ničoho – nič zmení Váš web na nepoznanie, úplne zmaže a/alebo presmeruje na stránky pre dospelých. Áno, je to niekedy vtipné. Ubezpečujem Vás, že ak ide o nás, tak sa nesmejeme!
Vráťme sa ale k nášmu číslu X.
- Ak je Vaše X pod sumou 500 eur, naštudujte si osobne nejaké weby, ktoré sa venujú zálohovaniu a zistíte ako na to. Pozrite si pár Youtube videí a ak si aj tak nebudete istý ako postupovať, objednajte si konzultácie. (Ak si ich objednáte u nás, získate informácie z prvej ruky a ak sa nedozviete, čo potrebujete, vrátime Vám peniaze.)
- Ak je Vaše X = 500 a viac, mali by ste spozornieť a obrátiť sa na interného alebo externého zamestnanca, ktorý sa tejto problematike bude venovať seriózne za Vás, odhadom ide o 2-3 hod pracovného času týždenne. Rovnako je vhodné sa aspoň na začiatku poradiť s odborníkom. Niekedy postačí jedno stretnutie u Vás vo firme a budete vedieť ako postupovať.
- Ak sa bavíme o sume nad 1000 eur = určite si nájdite externú firmu, má skúsenosti, profesionálne nástroje, pluginy do webu, vlastné server, kópiu záloh na cloude, viac ako 1 technika a prepočte na zákazníka sa zmestíte do sumy 100 eur mesačne. Nezabudnite si vypýtať referencie a informovať sa na projekty, ktorým sa už venovali.
- Ak je Vaše X oveľa viac, pravdepodobne máte komplexný web, alebo rozsiahly eshop, alebo vám len jednoducho na Vašom webe záleží viac ako bežným firmám. Určite už máte aj nejaké zálohovanie nastavené a práve preto je vhodné spraviť audit, ktorý môže trvať 1-2 dni a získate komplexné a podrobné info, čo máte správne, a čo treba naopak zmeniť a pritom cena za takéto dôležité rady a zistenia býva obvykle len 10% z Vášho X!
Hlavne sa nezabudnite pýtať vašich dodávateľov, či to čo si myslíte že robia je naozaj tak. Najhoršie je spoliehať sa na to, že robia všetko, čo je potrebné. Ak to nemáte vopred 100% dohodnuté napríklad písomne. Pýtajte si zmluvu, ak už platíte 100ky eur mesačne, malo by byť samozrejmosťou, že máte dokument a opakujúce informácie za čo platíte!